Reise

Savn

Ååå, jeg vil tilbake!

Nå har det gått sånn ca seks dager siden Filippinene, og jeg er allerede ganske lei av iskaldt vær og skole, haha. Se så herlig det var der nede?! Har fortsatt masse bilder skjønner dere, så må bare vise litt innimellom. Disse bildene er fra de to dagene vi var på et hotell på Puerto Galera, som var veldig fint og koselig. Og de hadde så god mat! Fantastisk <3

Nå skal jeg øve på spansk, fysikk og kjemi- wish me luck, sier jeg bare!

Filippinene: Kontrastene

Det første jeg vil nevne når jeg tenker tilbake på Filippinene, er kontrastene. Det var kanskje det første som traff meg når vi kom ned. Vi gikk ut av flyplassen, inn i en fin bil med privatsjåfør og ut i trafikken. Og der så vi folk som tigget etter penger og banket på vindusrutene for å prøve å få solgt noe. Vi kjørte forbi svære palass av noen hus, og et par hundre meter lenger borte var det en liten landsby av blikkskur og pappesker. Forskjellene i levestandard var enorme- man var enten rik eller fattig. Ingen middelklasse.

I tillegg var det ikke tydelige fattige strøk og rike strøk, det var forskjellige folk overalt. Mellom store hus kunne man se små familier som levde i et lite telt, eller vi kunne se store hus midt i slummen. Dermed ble kontrastene enda tydeligere.

Bilde nr.1 er mitt og bilde nr.2 er hentet fra Manila:Slums (http://manila-philippines-info.blogspot.no/p/slums.html)

Kontrastene i turen min ble også ganske store: Her har vi meg på et svært kjøpesenter hvor jeg kjøpte masse fine klær, smykker og gaver fra store kjedebutikker osv, og til høyre ser vi når jeg deltok i hjelpearbeid i slummen. Ganske variert! Kommer tilbake til dette i senere innlegg :)

Det er så forskjellig fra her i Norge! Her er de fleste i middelklassen, og forskjellene er så mye mindre. Vi har en stat som sørger for at alle kan gå på skole, få seg utdanning og tjene penger. Det går nesten ikke an å beskrive engang, man må faktisk reise ned og oppleve det selv. Og det anbefaler jeg!

Døgnrytme på hodet

Hei!

Nå sitter jeg, endelig, hjemme på rommet med youtube og asiatisk chips (haha). Det tok 20 timer å komme hjem, men vi landet i morges og det var så herlig å se alle igjen! I tillegg til familien kom Therese rett opp til meg når jeg kom hjem, og det var så koselig å snakke med henne igjen :) Døgnrytmen min er jo helt på hodet nå da, på Filippinene er klokka ca ett om natta nå... Så jeg holder på å sovne, for å si det mildt, haha. Prøver å holde meg våken litt til så jeg ikke våkner klokka fire i morgen... :P

Tenker å lage flere innlegg der jeg deler mine inntrykk og opplevelser fra Filippinene, for det er seriøst SÅ mye at jeg ikke klarer det i ett innlegg engang. Håper dere synes det er interresant å lese, også har jeg så klart masse bilder jeg ikke har fått vist dere enda. Så det blir bra!

Nå følger jeg ikke helt med på hva jeg selv skriver lenger, så jeg tror jeg sier godnatt! Ha en fin kveld videre, alle <3

-EK

Femten poser chips i kofferten

Nå sitter jeg med tre chipspakker foran meg, som definitivt ikke får plass i kofferten. Søren. Jeg som skulle spise asiatisk snop og chips i månedsvis fremover. Hahaha, vi har kjøpt så mye! Kofferten min var ca halvfull når vi reiste ned, og til tross for at noe av det jeg tok med nå er tatt ut, er det ikke plass til alt. Jeg får vel bare skvise noe ned i håndbagasjen eller kanskje lure det ned i mor sin... :)

I morgen er altså hjemreise-dag, men ikke før sent på kvelden. Vi har litt vi skal gjøre i morgen også, så derfor pakker jeg ferdig nå. Jeg er så fornøyd med denne reisen, jeg har opplevd og lært så mye- og samtidig slappet heelt av og kost meg kjempemasse. Perfekt miks! Vil ikke dra hjem i det hele tatt, men sånn er det jo. Gleder meg til å se alle igjen, og vise de ekle chipsene jeg skal smake :))

Så her er jeg nå, alene på rommet med en vanvittig stor dør og altfor mange shoppingposer:

Nå skal jeg ned og nyte siste kvelden her, så blogges vi hjemme i Norge- dvs på lørdag, haha :) Blir nok en del filmer å se på flyet, ja...

Hvite strender og kokosnøtter

Hei!

Nå sitter jeg på rommet i hovedstaden igjen, og tenker tilbake på de siste dagene. Hver dag føles faktisk mye lenger her, det er så mange inntrykk! Man rekker liksom ikke å fordøye alt før noe nytt skjer, men det er sånn jeg liker det. De siste to dagene har vi nemlig vært på en liten mini-ferie i ferien- vi reiste til Puerto Galera, hvor vi bodde på et svært hotell med all-inclusive. Veldig herlig, typisk hvit strand med solsenger og over 30 grader, palmetrær med kokosnøtter og folk som hjelper deg med absolutt alt, haha. Det ble nesten litt for mye hjelping, jeg kan jo bære ned kofferten min selv?

Uansett var det helt fantastisk, det er skikkelig lenge siden jeg har slappet så mye av, haha. Maten var kjempegod, folkene var hyggelige og vi fikk nesten hele hotellet for oss selv. Perfekt! Nå har vi altså kommet tilbake til huset til de vi besøker, og har tre dager igjen av ferien. Selv om det er mye som skjer, går det plutselig litt for fort- jeg vil ikke hjem! Får bare nye dagene mens jeg kan, kommer nok til å leve på disse bildene og minnene når jeg er tilbake på det iskalde rommet mitt i Norge og pugger til prøver...

Her slapper man av, ja!

Her er båten vi kjørte over med! Litt gyngete og en litt skeptisk mor i starten, men det gikk helt fint og jeg koste meg veldig på sjøen igjen :)

Fine Hilde og mor <3

Har maange flere bilder, men nå må jeg legge meg snart- klokka er ti på elleve her!

Snakkes senere <3

Jeg er i Asia!

Vi ligger 6 timer foran dere, lokal tid Filippinene: 17:15

Hei dere!

Nå er det en stund siden sist, men denne gang har jeg en ganske god grunn: Jeg har reist til Filippinene! Besøker norske venner her, og skal være her ut høstferien. Dette er jo et u-land og det merkes, mange nye inntrykk overalt. Bare det å kjøre fra sted til sted (med privatsjåfør!) gjør at du ser mye av slummen og fattigdommen her. Første dagen besøkte vi et barnehjem som er drevet av norske, som var veldig kjekt og litt tungt. Fikk holde babyene og snakke med de som jobbet der, og fikk omvisning av en veldig hyggelig, norsk dame. De som er på barnehjem er jo faktisk de heldige, og alle blir adoptert bort derfra. De vi ser i gatene har det nok ikke så lett.

Kontrastene her er veldig store. De vi bor hos har et helt enormt stort hus, med inngang like stor som hele førsteetasjen vår hjemme, sånn ca. De har private sjåfører, vaskedamer og en som lager mat, og det er veldig fint her. Så når du kommer ut i gatene og ser hvordan andre lever, ser man hvor store forskjeller det er i verden.

Random bildedryss:

Fra et marked like ved huset, fant et smykke her og så på noen veldig flinke dansere

Se så svære hus!!

Dette er inngangsdøren.. En elefant kunne sikkert komt inn

Og maten jeg har smakt så langt er heelt fantastisk, veldig happy med det :D

I dag har vi vært på et shopping senter og senere skal vi dra til en strand og et hotell for å være der en dag. Får opplevd mye på kun en uke! Føles faktisk som minst to uker siden jeg har i Norge, men jeg reiste jo faktisk ned på onsdag kveld.