Reise

Adventures

- blessed are the curios, for they shall have adventures -

Santorini, Hellas, 2017

Savn

, jeg vil tilbake!

N har det gtt snn ca seks dager siden Filippinene, og jeg er allerede ganske lei av iskaldt vr og skole, haha. Se s herlig det var der nede?! Har fortsatt masse bilder skjnner dere, s m bare vise litt innimellom. Disse bildene er fra de to dagene vi var p et hotell p Puerto Galera, som var veldig fint og koselig. Og de hadde s god mat! Fantastisk <3

N skal jeg ve p spansk, fysikk og kjemi- wish me luck, sier jeg bare!

Filippinene: Kontrastene

Det frste jeg vil nevne nr jeg tenker tilbake p Filippinene, er kontrastene. Det var kanskje det frste som traff meg nr vi kom ned. Vi gikk ut av flyplassen, inn i en fin bil med privatsjfr og ut i trafikken. Og der s vi folk som tigget etter penger og banket p vindusrutene for prve f solgt noe. Vi kjrte forbi svre palass av noen hus, og et par hundre meter lenger borte var det en liten landsby av blikkskur og pappesker. Forskjellene i levestandard var enorme- man var enten rik eller fattig. Ingen middelklasse.

I tillegg var det ikke tydelige fattige strk og rike strk, det var forskjellige folk overalt. Mellom store hus kunne man se sm familier som levde i et lite telt, eller vi kunne se store hus midt i slummen. Dermed ble kontrastene enda tydeligere.

Bilde nr.1 er mitt og bilde nr.2 er hentet fra Manila:Slums (http://manila-philippines-info.blogspot.no/p/slums.html)

Kontrastene i turen min ble ogs ganske store: Her har vi meg p et svrt kjpesenter hvor jeg kjpte masse fine klr, smykker og gaver fra store kjedebutikker osv, og til hyre ser vi nr jeg deltok i hjelpearbeid i slummen. Ganske variert! Kommer tilbake til dette i senere innlegg :)

Det er s forskjellig fra her i Norge! Her er de fleste i middelklassen, og forskjellene er s mye mindre. Vi har en stat som srger for at alle kan g p skole, f seg utdanning og tjene penger. Det gr nesten ikke an beskrive engang, man m faktisk reise ned og oppleve det selv. Og det anbefaler jeg!

Dgnrytme p hodet

Hei!

N sitter jeg, endelig, hjemme p rommet med youtube og asiatisk chips (haha). Det tok 20 timer komme hjem, men vi landet i morges og det var s herlig se alle igjen! I tillegg til familien kom Therese rett opp til meg nr jeg kom hjem, og det var s koselig snakke med henne igjen :) Dgnrytmen min er jo helt p hodet n da, p Filippinene er klokka ca ett om natta n... S jeg holder p sovne, for si det mildt, haha. Prver holde meg vken litt til s jeg ikke vkner klokka fire i morgen... :P

Tenker lage flere innlegg der jeg deler mine inntrykk og opplevelser fra Filippinene, for det er serist S mye at jeg ikke klarer det i ett innlegg engang. Hper dere synes det er interresant lese, ogs har jeg s klart masse bilder jeg ikke har ftt vist dere enda. S det blir bra!

N flger jeg ikke helt med p hva jeg selv skriver lenger, s jeg tror jeg sier godnatt! Ha en fin kveld videre, alle <3

-EK

Femten poser chips i kofferten

N sitter jeg med tre chipspakker foran meg, som definitivt ikke fr plass i kofferten. Sren. Jeg som skulle spise asiatisk snop og chips i mnedsvis fremover. Hahaha, vi har kjpt s mye! Kofferten min var ca halvfull nr vi reiste ned, og til tross for at noe av det jeg tok med n er tatt ut, er det ikke plass til alt. Jeg fr vel bare skvise noe ned i hndbagasjen eller kanskje lure det ned i mor sin... :)

I morgen er alts hjemreise-dag, men ikke fr sent p kvelden. Vi har litt vi skal gjre i morgen ogs, s derfor pakker jeg ferdig n. Jeg er s fornyd med denne reisen, jeg har opplevd og lrt s mye- og samtidig slappet heelt av og kost meg kjempemasse. Perfekt miks! Vil ikke dra hjem i det hele tatt, men snn er det jo. Gleder meg til se alle igjen, og vise de ekle chipsene jeg skal smake :))

S her er jeg n, alene p rommet med en vanvittig stor dr og altfor mange shoppingposer:

N skal jeg ned og nyte siste kvelden her, s blogges vi hjemme i Norge- dvs p lrdag, haha :) Blir nok en del filmer se p flyet, ja...

Hvite strender og kokosntter

Hei!

N sitter jeg p rommet i hovedstaden igjen, og tenker tilbake p de siste dagene. Hver dag fles faktisk mye lenger her, det er s mange inntrykk! Man rekker liksom ikke fordye alt fr noe nytt skjer, men det er snn jeg liker det. De siste to dagene har vi nemlig vrt p en liten mini-ferie i ferien- vi reiste til Puerto Galera, hvor vi bodde p et svrt hotell med all-inclusive. Veldig herlig, typisk hvit strand med solsenger og over 30 grader, palmetrr med kokosntter og folk som hjelper deg med absolutt alt, haha. Det ble nesten litt for mye hjelping, jeg kan jo bre ned kofferten min selv?

Uansett var det helt fantastisk, det er skikkelig lenge siden jeg har slappet s mye av, haha. Maten var kjempegod, folkene var hyggelige og vi fikk nesten hele hotellet for oss selv. Perfekt! N har vi alts kommet tilbake til huset til de vi besker, og har tre dager igjen av ferien. Selv om det er mye som skjer, gr det plutselig litt for fort- jeg vil ikke hjem! Fr bare nye dagene mens jeg kan, kommer nok til leve p disse bildene og minnene nr jeg er tilbake p det iskalde rommet mitt i Norge og pugger til prver...

Her slapper man av, ja!

Her er bten vi kjrte over med! Litt gyngete og en litt skeptisk mor i starten, men det gikk helt fint og jeg koste meg veldig p sjen igjen :)

Fine Hilde og mor <3

Har maange flere bilder, men n m jeg legge meg snart- klokka er ti p elleve her!

Snakkes senere <3

Jeg er i Asia!

Vi ligger 6 timer foran dere, lokal tid Filippinene: 17:15

Hei dere!

N er det en stund siden sist, men denne gang har jeg en ganske god grunn: Jeg har reist til Filippinene! Besker norske venner her, og skal vre her ut hstferien. Dette er jo et u-land og det merkes, mange nye inntrykk overalt. Bare det kjre fra sted til sted (med privatsjfr!) gjr at du ser mye av slummen og fattigdommen her. Frste dagen beskte vi et barnehjem som er drevet av norske, som var veldig kjekt og litt tungt. Fikk holde babyene og snakke med de som jobbet der, og fikk omvisning av en veldig hyggelig, norsk dame. De som er p barnehjem er jo faktisk de heldige, og alle blir adoptert bort derfra. De vi ser i gatene har det nok ikke s lett.

Kontrastene her er veldig store. De vi bor hos har et helt enormt stort hus, med inngang like stor som hele frsteetasjen vr hjemme, snn ca. De har private sjfrer, vaskedamer og en som lager mat, og det er veldig fint her. S nr du kommer ut i gatene og ser hvordan andre lever, ser man hvor store forskjeller det er i verden.

Random bildedryss:

Fra et marked like ved huset, fant et smykke her og s p noen veldig flinke dansere

Se s svre hus!!

Dette er inngangsdren.. En elefant kunne sikkert komt inn

Og maten jeg har smakt s langt er heelt fantastisk, veldig happy med det :D

I dag har vi vrt p et shopping senter og senere skal vi dra til en strand og et hotell for vre der en dag. Fr opplevd mye p kun en uke! Fles faktisk som minst to uker siden jeg har i Norge, men jeg reiste jo faktisk ned p onsdag kveld.